アナルコ・キャピタリズム研究(仮)

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政府に頼らず「公共財」を生産する その5 広告モデル

David Friedman, Price Theory: Chapter 18: Market FailuresのPrivate Production of Public Goods 部分の翻訳(抄訳)。その4からの続き。

Another ingenious solution, which would never have occurred to me if I had not seen it in operation, is to combine two public goods and give away the package. The first public good has a positive cost of production and a positive value to the customer; the second has a negative cost of production and a negative value to the customer. The package has zero or negative cost of production and positive value to the consumer.

公共財供給のもう一つの方法は、2つの公共財をまとめて、それをパッケージで売ることである。このやり方は巧妙で、私はそれが機能しているの見なければ思いつかなかっただろう。第1の公共財は、生産者にとって正の費用を持ち、消費者にとって正の価値を持つ。第2の公共財は、生産者にとって負の費用を持ち、消費者にとって負の価値を持つ。そしてそのパッケージは、生産者にとってゼロまたは負の費用を持ち、消費者にとって正の価値を持つ。

This is how radio and television broadcasts are produced; the first good is the program and the second the commercial. Commercials have a negative cost of production from the standpoint of the broadcaster; he gets paid by the sponsor to broadcast them. Since there is usually no convenient way to listen to the program without hearing the commercials, the listener must choose to accept or reject a package deal--program plus commercial. If the net value of the package is positive to him, he will accept it. If the net cost (cost of operating the station minus payment from the sponsor) is negative, if advertising revenues more than cover operating expenses, the broadcaster can and will stay in business.

これはラジオあるいはテレビ放送が生産される方法である。第1の財は番組であり、第2の財は広告である。コマーシャルは放送局の立場からすると負の費用を持つ。スポンサーから広告料を得られるからだ。コマーシャルを見ずに番組を見るうまい方法はないから、視聴者はそのパッケージを受け取るか否かの選択しかない。もしそのパッケージの純価値が正ならばその人は受け取るだろう。もしパッケージ生産のコスト(制作費から広告料を引いたもの)が負なら、いいかえれば広告料が制作費をカバーするなら、放送局はビジネスを続けるだろう。

(続く)