アナルコ・キャピタリズム研究(仮)

★無政府資本主義の理論(経済学)◆リバタリアニズム▽海外リバタリアンの文献翻訳■時事問題・日常生活▼ロンドン暮らし

政府に頼らず「公共財」を生産する その3 全会一致のための条件

David Friedman, Price Theory: Chapter 18: Market FailuresのPrivate Production of Public Goods 部分の翻訳(抄訳)。その2からの続き。

If the information on Table 18-1 were a matter of public knowledge, agreement could still be reached, with Howard Johnson contributing at half the rate of the other four. The problem is that the other contributors are likely to view Howard Johnson's optimism as a bargaining ploy, a way to get them to pay more than their share of the cost. If there is no simple rule for dividing up the cost of defense, agreement on who pays what may well be impossible.

もし表の情報が共有知識の問題であればまだ合意に至る可能性はある(ジョンソンだけ他社の半分のレートにする)。問題はジョンソンの楽観主義が他社に多く払わせるための策略と見られてしまうことである。負担ルールが単純でないとき合意に至ることは難しい。

The larger the number of people whose agreement is needed and the less obvious it is how much each values what he is getting, the harder it will be to get agreement. If the public good is cheap--if defense costs only $40 million--the problem is soluble; the entrepreneur can either leave Howard Johnson out of the contract or else charge everyone 5 percent of land value and still raise enough money. But if the cost of the public good is a large fraction of the benefit it produces and if the benefit is spread among many people, raising the money is a serious and perhaps insoluble problem.

グループのサイズが大きいと、また各人の公共財に対する評価が明確でないと、その分だけ合意に至るのは難しくなる。公共財が安い場合、たとえば防衛システムが40(百万ドル)であれば問題は解ける。企業家はジョンソンの負担を免除するか、あるいは各社に地価の5%を要求することで資金は集められる。しかし公共財の費用がそれが生み出す利益と大差なく、かつその利益が多人数に分散してしまうとき、問題はおそらく解けなくなる。

In the example discussed, the concentration of land ownership in Hawaii greatly simplified the situation. The Big 5 were a privileged minority; they received a large fraction of the total benefit, so the entrepreneur could, with luck, raise the money he needed from them while ignoring the large number of small holders. The term "privileged minority," which is commonly used in this way, has always struck me as somewhat strange, since the minority has the "privilege" of paying for what all the other members of the public get for free.

ハワイ防衛の問題では土地所有の集中が問題を簡単にしていた。すなわちビッグ5が「特権的な小グループ」であった。彼らが利益の大部分を得る、それゆえに企業家は他の土地所有者を無視して資金を集めることができた。もっとも、他の土地所有者が公共財をタダで手に入れられるのに、支払いをするグループが「特権的」というこの用語は変だと思っているが。

(続く)